Romania trebuie sa aiba centre de promovare a produselor romanesti in orase din pietele cheie

Am participat ieri, 28 august, la Reuniunea Anuală a Diplomației Române, eveniment în cadrul căruia am readus în discuție câteva dintre elementele ce pot contribui la o îmbunătățire a reprezentării segmentului diplomației economice.

Este de necontestat faptul că economia unei țări reprezintă o carte de vizită în relația cu celelalte state, fapt pentru care consider că este imperios necesar ca fiecare dintre reprezentanții României să cunoască atuu-rile noastre și, mai important, să poată identifica acele segmente ce pot fi valorificate în funcție de specificul zonei în care își desfășoară activitatea.

Economia, la nivel global, este caracterizată prin dinamism, fiind frecvent influențată de evenimentele politico-economice regionale și globale. În acest context, este esențială cunoașterea particularităților externe pentru a ne putea valorifica punctele forte pe piețele externe.

Exportul este, în momentul de față, un important motor al creșterii economice. În același timp, România are nevoie de investiții străine directe pentru a crea premisele unei creșteri economice complexe, materializate prin crearea de noi locuri de muncă și relansarea industriei locale. Valorificarea diplomației în beneficiul economiei românești este un deziderat și am încredere că reprezentanții corpului diplomatic vor sprijini eforturile Guvernului de a atrage investitori și de a promova exporturile companiilor active pe piața locală.

Per total, în 2013 am înregistrat un record al exporturilor, de aproximativ 50 miliarde de euro iar în prima jumătate a acestui an valoarea acestora se ridică la 25,5 miliarde de euro, ceea ce ne dă motive să credem că vom obține la acest capitol un rezultat cel puțin la nivelul anului trecut. Cu toate acestea, consider că putem îmbunătăți acest rezultat printr-o coordonare atentă a acțiunilor noastre externe – vizite oficiale, evenimente, consolidarea unei rețele externe bine conectate la realitățile economice globale, o mai bună cunoaștere și promovare a companiilor românești și, nu în ultimul rând, valorificarea expertizei profesioniștilor români.

Trebuie menționat faptul că exporturile către statele membre U.E. au cunoscut o creștere de 8,8% în 2013 față de 2012, ajungând la o pondere de 70,1% în total exporturi. Exporturile către zona extra-comunitară și-au menținut trendul crescător în 2013, cu un progres de 12,8% față de anul precedent, având o pondere de 29,9% în total exporturi.
Statutul României de membru al Uniunii Europene are anumite avantaje generate de politica comercială comună:

• acordurile de comerţ liber încheiate de UE şi statele membre ale acesteia care oferă deja operatorilor români deschideri de piaţă importante pe relaţiile: Coreea de Sud, America Centrală, Peru şi Columbia;
• acordurile de comerţ liber pe care UE le negociază cu actori foarte importanţi ai comerţului internaţional, cum ar fi SUA, Canada şi Japonia, acorduri care se vor adresa nu numai barierelor tarifare, dar şi celor netarifare, piedici importante în calea comerţului cu produse şi servicii europene;
• Aplicare măsurilor de apărare comercială, care descurajează comerţul neloial al unor parteneri economici şi protejează industriile europene de astfel de practici.

Revin la o propunere pe care am înaintat-o încă din 2009, când eram Ministru al IMM-urilor, comerţului şi mediului de afaceri. Consider că România trebuie să aibă centre de promovare a produselor româneşti în oraşe din pieţele cheie pe care vrem să le recâştigăm. Mă refer în special la zona Asiei – Beijing, Astana, Baku, Taskent etc. Camerele de Comerţ şi Industrie şi Departamentul pentru IMM-uri, Mediul de Afaceri si Turism vor trebui să se apropie mai mult de aceste zone şi să dezvolte o strategie pentru cooperarea economică şi comercială cu ele. Aceste regiuni au fost ignorate în ultimii 20 de ani ceea ce a dus la pierderea relaţiilor economice şi comerciale pe care le aveam în mod tradiţional.

O orientare mai mare către Asia nu înseamnă să renunţăm la Europa şi restul ţărilor, dar cred că aici există un potenţial mult mai mare pe care nu trebuie să-l ignorăm.

Este nevoie sa regândim parteneriatul cu mediul de afaceri pentru o prezenţă regionala, dar şi pe pieţele externe mai intensă. Va trebui să crească rolul sistemului cameral în atingerea obiectivelor de export şi intensificat parteneriatul cu acesta.

Și pentru că vorbeam de regândirea parteneriatului cu mediul de afaceri, alături de exporturi, este evident că avem nevoie in continuare de investiții străine directe. Cu siguranță, România poate fi o destinație sigură pentru investitorii străini prin prisma stabilității politico-economice care a generat rezultate economice notabile în ultima perioadă și aici pot menționa creșterea de 2,6% în primul semestru al acestui an, comparativ cu aceeași perioadă din 2013. Continuăm efortul de îmbunătățire a politicilor fiscale pentru mediul de afaceri prin neimpozitarea profitului reinvestit și reducerea contibuțiilor de asigurări sociale cu 5% la angajator în ultimul trimestru, concomitent cu menținerea Cotei Unice de 16%.

Indiferent despre ce domeniu vorbim – industrie, energie, agricultură, mașini și echipamente auto, parcuri industriale, există potențial și deschidere din partea autorităților centrale și locale de a discuta și identifica soluții viabile pentru potențialii investitori.

Anunțuri
Explore posts in the same categories: Economie

Etichete: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: