Rolul politicilor energetice din Romania pe piata europeana – tema discutiei cu comisarul european Oettinger

Cel de-al treilea pachet legislativ privind piaţa internă de energie este cu siguranță un subiect important pe agenda publică europeană, în principal datorită impactului asupra sistemelor energetice naționale, respectiv asupra modului în care autoritățile din statele membre vor reuși să implementeze aceste politici astfel încât să fie funcționale din punct de vedere al integrării regionale.

Aceasta a fost una dintre temele abordate în cadrul întâlnirii de lucru pe care am avut-o la Bruxelles, pe 2 octombrie, cu Gunther Oettinger, Comisarul European pentru Energie. Pentru că suntem în proces de elaborare a Ordonanței de urgență care urmează să modifice Legea Energiei 123/2012, am agreat ca în următoarea perioadă o delegație a DG Energy să vină la București pentru a discuta cu specialiștii români măsurile care vizează regimul de unbundling. În acest fel, facem demersurile necesare pentru ca OUG aflată în lucru să răspundă cerințelor legislației europene, respectiv să soluționeze aspectele aflate în prezent pe rolul Curţii Europene de Justiţie.

Ce este de fapt acest pachet legislativ?

Pachetul cuprinde două directive care trebuiau transpuse de către statele membre până la data de 3 martie 2011:

  • Directiva 2009/72/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 iulie 2009 privind normele comune pentru piața internă a energiei electrice și de abrogare a Directivei 2003/54/CE
  • Directiva 2009/73/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 iulie 2009 privind normele comune pentru piața internă în sectorul gazelor naturale și de abrogare a Directivei 2003/55/CE

Alinierea legislației reprezintă un proces elaborat datorită particularităților locale care trebuie avute în vedere în demersul transpunerii prevederilor directivelor europene.

Celelalte subiecte aflate pe agenda de discuții de la Bruxelles au inclus: reglementările din domeniul surselor de energie regenerabilă, securitatea energetică, potențialele scheme suport pentru consumatorii industriali.

Am reiterat faptul că suntem printre țările aflate în grafic atunci când vorbim despre țintele asumate pentu 2020 – pondere de 23,6%, înregistrată în 2010, comparativ cu ținta de 24% asumată pentru 2020.  În același timp, l-am informat pe Comisarul European cu privire la intenția României de a identifica o schemă de sprijin pentru consumatorii industriali. După ce vom analiza diferitele scenarii de lucru, vom notifica Comisia cu privire la detaliile variantei alese, urmând ca ca autoritățile europene să se pronunțe asupra potențialei implementări a măsurii propuse.

În ceea ce privește securitatea energetică, am amintit despre opțiunea strategică pe care România o are prin zăcămintele de gaze naturale din Marea Neagră, aceste resurse reprezentând o opțiune pentru creşterea independenţei energetice a ţării noastre. Îmi place să cred că putem deveni acel pol energetic regional despre care menționez încă de la preluarea mandatului de Ministru și spun acest lucru datorită unei viziuni extinse în ceea ce privește opțiunile energetice. Eu văd resursele în strânsă legătură cu o rețea, rețea în care unele dintre cele mai puternice companii românești – Romgaz și Transgaz, pot juca un rol crucial. Trio-ul pe care putem miza în atingerea obiectivului privind independența energetică este structurat pe aceste coordonate strategice: explorare – exploatarea resurselor – transport. Transgaz și Romgaz au capacitatea necesară de a asigura infrastructura pentru valorificarea rezervelor din Marea Neagră, astfel încât să  vorbim despre valorificarea resurselor naționale în beneficiul economiei locale.

Vom continua să fim atenți la ceea ce se întâmplă în spațiul european, astfel încât să putem răspunde în timp real cerințelor UE, având în același timp un punct de vedere argumentat atunci când este vorba despre specificul pieței românești.

Anunțuri
Explore posts in the same categories: Economie

Etichete: , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

One Comment pe “Rolul politicilor energetice din Romania pe piata europeana – tema discutiei cu comisarul european Oettinger”

  1. Reni Says:

    DG Energy este organismul european care vegheaza asupra politicilor enegetice, in parte exprimate prin unbundling, respectiv separarea conducerii si raspunderii guvernamentale intre ministere diferite a operatorilor de transport, productie energie si distributie energie ( fie electrica sau gaze).
    Expertiza DG Energy in Europa occidentala a generat fenomenul de unbundling, rational in conditiile in care numeroase companii europene sunt integrate vertical , adica au si componenta de producere energie, distributie si transport. In acest sens, unbundling este necesar, pentru evitarea impunerilor excesive ca monopol si stimulare a competivitatii in beneficiul consumatorilor.
    Totusi , in Romania, unde sistemele energetice sunt separate pe principii de generare a energiei, apa, fosili, nuclear, regenerabil, criteriile de unbundling sunt relative, ar fi util sa aflam conceptia DG Energy in privinta mixului energetic.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: