Cum se reflectă deciziile summitului UE asupra României

Noua decizie a UE impune reguli fără precedent pentru țările membre. Astfel, bugetele generale ale guvernelor trebuie să fie echilibrate sau în surplus. Acest principiu se consideră respectat dacă, cu titlul de regulă, deficitul structural anual nu depășește 0,5% din PIB-ul nominal.

Înainte de a face o scurtă prezentare a efectelor acestei decizii, aș dori să fac câteva comentarii de ordin politic. USL este de acord cu asumarea noului acord de către România, dar sesizează încă o dată atitudinea nedemocratică a dlui. președinte Traian Băsescu care nu s-a consultat înainte cu partidele politice despre această decizie .
Întors de la Bruxelles, dl. Băsescu anunță că ne cheamă la consultări. Aș spune, mai degrabă, la informări! Din păcate, cred că dl. președinte se va folosi de această întâlnire pentru a pune în discuție modificarea Constituției. Va încerca, din nou, metoda de manipulare ”2 în 1” susținând că acest nou acord ne obligă să modificăm Constituția, deși nu există nicio legătură. Prin aceeași metodă, dl. Băsescu ne-a anunțat ieri că România trebuie să se împrumute cu 16 miliarde de Euro în 2012.

Care sunt avantajele ?
Regula funcţionează deja în Germania – atingerea unui deficit bugetar structural de 0,5% din PIB până în 2016.

Pentru noi, regula s-ar putea traduce în angajament pentru disciplină fiscală în formă continuată, volatilitate macroeconomică determinată de ciclurile electorale mult mai redusă.

Cel mai mare avantaj însă este că vom avea bugetul la timp, iar derapajele bugetare se vor micșora. De asemenea, vor putea fi testate corelațiile macro din buget. În același timp, opoziția va cunoaște situația reală a parametrilor macro și a bugetului.

Indicatorul îți arată în mod corect sustenabilitatea finanţelor publice. Ne aducem aminte cum am fost păcăliţi de indicatorul deficit bugetar efectiv în anii de expansiune 2006-2008. În România, nivelurile efective ale deficitului bugetului general consolidat au fost de 2,5% în 2007 şi, respectiv, 5,4% din PIB în 2008. Ori calculul deficitului structural – eliminarea componentei ciclice a veniturilor, adică plusul de venituri bugetare care a apărut în perioada de expansiune (şi pe care nu-l mai regăsim în recesiune) arată de fapt deficitele reale – deficite structurale de 4% în 2007 şi 8,9% din PIB în 2008, situate cu mult deasupra celor efective.

Evoluţia deficitului bugetar structural prezintă, în mod obiectiv, cât de prociclic eşti (adică torni gaz pe foc când focul este deja mare, supraîncălzind economia şi torni apă pe foc atunci când focul de-abia mai pâlpâie, adică economia este în recesiune, accentuând acest fenomen).

Țările care au reguli fiscale au avut, pe perioade medii de timp, deficite cu 2 ppt din PIB mai mici şi ponderi ale datoriei publice cu 20 ppt din PIB mai mici decât ţările care nu au reguli fiscale.

Regula fiscală luată în discuţie ne va obliga să ne restructurăm modul de a avea politici macro. Ne împinge spre ceea ce se cheamă ”politici bune în timpuri bune”.

Care sunt dezavantajele ?
Această decizie presupune o ajustare continuă până în 2015-2016 pentru a se putea atinge acest deficit. România are acum 1,9% din PIB deficit structural. În ultimii doi ani am mers cu viteza de ajustare de 1,8% din PIB. În acest moment nu prea mai avem însă pe unde să facem ajustare. Dacă luam în considerare o viteză de ajustare de 0,5% din PIB pe soldul bugetar structural, ținta de 0,5% deficit bugetar structural pentru 2016 este fezabilă.

Cel mai mare dezavantaj este că pot apărea situații în care să ni se pună piedici de la investiții mai mari, ajutoare de stat mai mari, garanții mai mari etc.

Intervenția CE poate se mai poate exprima și prin recomandări de vânzare a anumitor companii strategice (ex. FMI: companiile energetice, Poșta Română). Vom avea de a face cu un anumit tip de condiționalități similare celor de la FMI, dacă nu vom ști cum să negociem bugetele.

Și astfel îl contrazic, din nou, pe dl. Traian Băsescu care spunea că Acordul de uniune fiscală nu influențează românii nici în minus nici în plus.

Anunțuri
Explore posts in the same categories: Economie

Etichete: , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

2 comentarii pe “Cum se reflectă deciziile summitului UE asupra României”

  1. Reni Says:

    „Cel mai mare dezavantaj este că pot apărea situații în care să ni se pună piedici de la investiții mai mari, ajutoare de stat mai mari, garanții mai mari etc.

    Intervenția CE poate se mai poate exprima și prin recomandări de vânzare a anumitor companii strategice (ex. FMI: companiile energetice, Poșta Română). Vom avea de a face cu un anumit tip de condiționalități similare celor de la FMI, dacă nu vom ști cum să negociem bugetele”

    Fraza cheie este capacitatea de a negocia bugetul cu CE.
    Pentru asta trebuie sa ai viziune, capacitate manageriala si corectitudine, astfel ca romanii sa simta justetea unor decizii dificile iar electoratul sa sprijine cu adevarat efortul national.
    Tocmai de aceea, se impun alegeri anticipate, raspunderea USL constituindu-se in alegerea inteligenta a resursei umane, cea care va pune in practica programul de guvernare.
    Chiar nu cred, dar nu cred deloc, ca de vor descoperi social democratia unii din cei care au lucrat fructuos cu PDL, atunci increderea publica va fi de durata.

    Deunazi, reprezentatul unei firme care a tot „lucrat” cu baietii portocalii imi spunea…..”La vremuri noi…tot noi”, referindu-se la alegeri si schimbarea administrativa a tarii. Cu alte cuvinte, lasa ca ne aducem noi oamenii din firma in zone cheie, cum am tot facut si in trecut.
    Acestea au fost greseli care au condus la pierderea alegerilor din 2004.

  2. Camelia Says:

    Ma intreb de ce noi romani nu am fost intrebati daca suntem de acord cu UE, cu euro, cu NATO si cu toate cele?
    Noi poporul nu suntem buni decat sa platim , sa platim si pana cand.
    Avem cele mai mici salari din UE – si in cine sa mai avem incredere la alegeri? CRED CA LA ANU NU AM SA MAI VOTEZ NU SE MAI MERITA la ce imi va folosi? Dupa ani de udecata partaj nu mi s-a acordat nici macar o camera din cele 4 , iar acum stau cu chirie – unde te duci nimic nu se poate. Pentru alti da asta este.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: