Noua scrisoare de intenție FMI: locuri de muncă NU, reduceri DA

Veștile negative din noua scrisoare de intenție a FMI erau de așteptat și nu pot reprezenta o surpriză decât pentru guvernul Boc și, poate, pentru BNR care ne asigură, din lună în lună, că România nu are și nu va avea probleme.
Înainte de face o scurtă analiză a celor mai importante anunțuri din scrisoare, aș vrea să sesizez un lucru care mi s-a părut foarte interesant. În noul document FMI nu există nicio referire la vreo strategie pentru crearea de noi locuri de muncă. Cu toate că din septembrie 2008 și până acum există o pierdere de salariați de 640.000 de locuri de munca (4,835 milioane salariați în 2008 față de 4,195 milioane salariați în iulie 2011, ultima statistică oficială, http://www.mmuncii.ro) și vorbim numai de sectorul public. Dacă mai punem la socoteală cele câteva sute de mii de IMM-uri care s-au desființat, cele câteva sute de mii de români care au plecat în străinătate la muncă, ajungem la niște cifre care ar trebui să sperie orice guvern, împreună cu FMI.

În schimb, FMI ține să ne anunțe că:

România va avea o creștere economică la jumătate față de ce s-a prognozat până acum
Anticipăm în continuare o creștere de 1. procente în 2011, ce va ajunge la 3.-4
procente în 2012, deși există riscuri ca aceasta să fie mai redusă din cauza incertitudinilor din mediul internațional și provocării reprezentate de absorbția fondurilor UE destinate investițiilor (SI).

Riscurile ca România să intre în recesiune, în 2012, au crescut, iar Fondul își va revizui în scădere prognoza privind avansul economic al țării, adeclarat șeful misiunii FMI în România, Jeffrey Franks.

BNR nu-și va atinge ținta de inflație în 2011
… realizarea țintei de inflație stabilite de BNR pentru finele lui 2011 rămâne improbabilă,în special din cauza necesitații de a majora în continuare prețurile administrate.
Pentru români înseamnă o depreciere și mai mare a puterii de cumpărare, deci un număr mai mare de săraci.

Guvernul confirmă: România va avea un deficit bugetar efectiv (real) nu de 4,4% din PIB, ci de cel puțin 7% din PIB
4,4 % ținta convenită + 0,6% din PIB arierate, plus 2% plăți amânate ce reprezintă despăgubiri în urma proceselor câștigate în instanță de bugetarii cărora li s-au tăiat salariile = 7% din PIB.

Guvernul vinde iluzii
Pentru anul 2012, ne menținem angajamentul de a aduce deficitele cash şi ESA sub 3% din PIB.
Chiar Consiliul Fiscal atrage atenția că Deficitul bugetar din anii următori ar putea fi mai mare decât cel estimat în Strategia fiscal-bugetară 2012-2014, adică 3% din PIB în 2012.
FMI: Îndeplinirea angajamentului asumat de autorități în fața UE, de a realiza un deficit mai mic de 3% din PIB în termeni ESA, va impune o ajustare suplimentară de cel puțin 0.5 procent din PIB, pentru a acoperi atât includerea de către Eurostat a unor entități suplimentare în bugetul general consolidat, cât și diferența tradițională dintre totalurile în cash și ESA.

Și pentru că se apropie campania electorală, Guvernul pregătește măsuri populiste pentru unii români, pe spatele altor români. Plus 16% la salariu (adică revenirea la nivelul din 2010) pe seama a 80.000 de noi bugetari concediați.
Pentru a finaliza revenirea totală la nivelurile salariale anterioare reducerii temporare de 25% din anul 2010, vom implementa alte majorări salariale în cursul anului 2012.
Aceste majorări vor fi însă condiționate de progresul înregistrat în reducerea numărului de angajați din sectorul public prin plecări naturale din sistem, astfel încât să fie menținut nivelul cheltuielilor totale cu salariile la cel mult 7,2 % din PIB.

Pe scurt, care va fi rezultatul acestor măsuri de austeritate? Românii vor avea o viață mai grea în 2012, chiar mai grea decât în 2010 și 2011.
• Facturile la întreținere vor fi duble pentru că se elimină subvențiile de încălzire acordate de la bugetul de stat.
• Vor crește prețurilor la energie și transport odată cu privatizarea companiilor din energie.
• Impozitele și taxele pentru autoturisme și clădiri vor fi mai mari.
• 80.000 de bugetari vor fi concediați în 2011 și 2012.
• Vor fi mai puține medicamente compensate și mai proaste din punct de vedere calitativ.

În aceste condiții, cred că, pentru unii români, se va pune problema de a supraviețui și nu de ”a trăi bine”, așa cum era sloganul-promisiune susținut de actuala guvernare.

Anunțuri
Explore posts in the same categories: Economie

Etichete: , , , , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

4 comentarii pe “Noua scrisoare de intenție FMI: locuri de muncă NU, reduceri DA”

  1. Reni Says:

    Iarna aceasta va arata unde duc aceste politici…in atmosfera de stagnare resimtita in mediul privat, statul nu reuseste sa dea necesarul impuls, sentimentul de intelepciune si conducere tintita, plutim in deriva in capitalismul salbatic dezlegat de realitatile mondiale…nu cred ca puterea pricepe trendul actual, miscarea stabila spre centrele de putere ale tarilor BRICS. Imi este teama ca atunci cind ne vom trezi din cosmar, vom gasi si aceste piete populate de tarile euro si din nou vom rata un tren

  2. Caliman Eugen-analist de provincie Says:

    Stimate d-le Constatntin Nita,
    FMI este o banca,iar nu institut de cercetari economice si nu era de asteptat de la el un „program de iesire din criza”.
    In lucrarea sa, „Incotro se indreapta tarile postcomuniste”,inca din 2000 prof. Daniel Daianu arata ca masurile fmi nu au ca rezultat dezvoltarea economica.El punea transant problema, „daca in locul politicilor presupuse a fi cele mai bune(first best),care de fapt sint fetisurile din retetele FMI si ale Bancii Mondiale,nu ar trebui sa se acorde o mai mare atentie politicilor second best mai putin rasunatoare,dar mai apropiate de conditiile concrete si deci mai operationale tocmai prin adecvarea lor la aceste conditii”.(Ed. Polirom.Bucuresti,citat pag. 10).
    Dupa 10 ani de la aceasta lucrare,masurile „contabile” de echilibru bugetar,cerut de aceasta banca,ca garantie a restituirii creditelor,nici n-ar mai trebui privite,analizate si evaluate ca masuri de dezvoltare economica.
    Asa cum spunea acum un deceniu autorul citat,interesul nostru ar trebui sa se indrepte in domeniul constructiei de politici de stat,capabile sa asigure aparitia masiva de noi intreprinderi si locuri de munca,prin proiecte nationale de reindustrializare.
    Despre o viziune in aceasta directie a USL sau un inceput de astfel de program nu am auzit nimic,programul dvs. esuind in domeniul „vom face,vom incurala,vom sprijini”,adica nimic concret ca modalitati de a asigura proiectul dvs. „social”.
    Ca persoana care am realizat un „program national” de iesire din criza,prin reindustrializarea tarii,inteleg mai bine ca oricine,ca masurile USL inventariaza si reproduc acele citeva zeci sau sute de masuri economice punctuale,fara ca acestea sa fie „asezate” intr-un program national unitar,coerent si operational – gata de a fi implementat cu raspunderi concrete si atributii de lucru plus evaluari de rezultat,pentru activistii dvs.
    Programul USL nu este un „proiect implementabil si fezabil”,intrucit nu este elaborat pe fundamentele dezvoltarii economice concrete,adica ce se va face in planul liberalizarii,privatizarii,institutional si ca politici publice – suferind de acelasi caracter general,ca si restul programelor economice post decembriste.
    Din programul dvs. sint de retinut analizele economice concrete,corecte – cu un caracter statistic-matematic,dar lipseste o viziune concreta asupra dezvoltarii economice care sa vizeze :1.Aducerea competitivitatii economice la nivelul tarilor dezvoltate,de la un indice negativ de 64,la unul de 1-10;
    2.Lipsesc cu desavirsire „tehnicile si metodele de accelerare” a dezvoltarii economice(capitol al dezvoltarii necunoscut la toate depart. economice ale partidelor).
    3.Lipseste orice proiect de restructurare(concreta) institutionala,capabila sa sustina dezvoltarea economica.
    Va comunic observatiile de fata,cu respectul cuvenit,din partea unui „analist politic si economic” de provincie,unicul in Romania,care in urma unui studiu (de trei decenii) al fenomenului dezvoltarii economice asiatice,a fostelor tari comuniste si a tarilor(astazi)dezvoltate,a finalizat un program national de iesire din Criza,prin reindustrializarea tarii.
    Programul l-am oferit PDL si Presedintelui,dar fara rezultat,fiind disponibil si pentru dvs.(personal),fiindca la nivel de departament ar fi blocat,la fel ca si in ultimul an,de cind l-am finalizat.
    Programul este disponibil la tel. 0761/196940,la numele meu,fiind postate pe NEt,toate datele personale.
    In lipsa unui „proiect politic,economic si social” concret si operational,cu baza pe reindustrializarea tarii,prin alte metode decit resursele bugetare si masuri economice de tipul „vom face sau vom da ceva bani celor care initiaza afaceri sau angajeaza”,USL nu poate convinge ca este alternativa politica la dezastrul de azi.
    Cu stima,
    Caliman Eugen E-mail:Caliman_eugen@yahoo.com


    • Va multumesc pentru observatiile Dvs , care sunt corecte si pertinente. Din păcate, după revolutia din Decembrie 1989, nimeni si niciun partid politic nu au gândit o strategie pe termen mediu si lung care sa stabilizarea directiile de dezvoltare economica, domeniile principale in care Romania ar putea excela, zonele din tara unde trebuie sa se investească, sprijinul statului pentru anumite investiții etc. Poate ar fi nevoie de un comitet de planificare (poate termenul nu este cel mai potrivit),care sa stabilească clar directiile de dezvoltare a țării noastre. In ceea ce privește programul partidului USL ,sigur ca el comporta critici ,dezbateri,observatii pe care le accept si la care astept propuneri concrete. Programul economic cuprinde o critica a politicii actuale a Guvernului Boc, obiectivele principale ale USL-ului ,măsurile economice, mai ales din punct de vedere fiscal , pentru ieșirea din criza si pentru relansarea economica. Avem calculat si impactul bugetar astfel ca am încercat sa fim cât se poate de aproape de realitatea economica din tara. Acest program este completat cu programe sectoriale, ca de exemplu: programul pe turism, programul pe mediu, programul social ,programul privind administrația publica etc. Dacă sunteți interesat le puteți găsi pe site-ul PSD. Totodata va comunic ca sunt deschis la orice colaborare privind politicile macroeconomice si directiile de dezvoltare a României. Astept orice sugestie pe mail si în cel mai scurt timp o sa va contactez la datele indicate de Dvs. Multumesc,

  3. Camelia Says:

    BUNA ZIUA DOMNULE NITA,
    As dori si eu sa spun ca nu pot sa imi explic cum am putut sa aungem in sitatia aceasta, cand se stia de ani buni cine sunt cei de la FMI si alti. De ce acesti oameni in care noi am avut incredere ne-au dus aici inclusiv ILIESCU, NASTASE. De ce ne-au vandut bucatica cu bucatica cand puteam foarte bine sa stam pe picioarele noastre.
    Numai minciuni, si unde vor aunge acei oameni care ne-au mintit si ne mint in continuare. De ce nu se recunoaste ca intram intr-o groapa de fapt suntem in groapa dar controlati.
    Ii felicit pe GRECI. Bravo lor.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: