Fantoma bugetului 2011

În ultimele luni, PD-L nu a făcut decât să acuze opoziţia pentru că se va opune votării bugetului. Care buget? tot întrebăm de pe 15 octombrie.

Mai mult, variantele încropite până acum de Ministerul de Finanţe sunt complet nerealiste şi demonstrează, din nou, că actualul guvern nu are habar de cum ar trebui să gestioneze lucrurile pentru anul viitor. Ca dovadă există numeroase neconcordanţe în datele folosite pentru elaborarea bugetului şi cele introduse în Strategia fiscal bugetară. Iată câteva mai jos:

Cheltuielile totale ale bugetului general consolidat în bugetul pe 2011 sunt cu 4% mai mari decât în plafonul stabilit prin lege. Veniturile totale ale bugetului general consolidat sunt cu 4,5% mai mari decât cele din legea de plafonare a indicatorilor.
Veniturile la bugetul de stat sunt supraestimate, atât în comparaţie cu Strategia fiscal-bugetară, cât şi cu legea privind plafoanele indicatorilor. Au crescut “peste noapte” cu 2,7% faţă de Strategie şi cu 11% faţă de legea de plafonare a anumitor indicatori bugetari.
Guvernul a prevăzut în bugetul pentru 2011 o creştere a încasărilor din TVA cu 7% faţă de estimările din Strategia fiscal-bugetară.
În condiţiile supraestimării veniturilor bugetare există riscul aplicării unor rectificări bugetare/altor modificari ale codului fiscal, ceea ce creează o stare de incertitudine penru mediul de afaceri.
Şi avem din nou o politică restrictivă faţă de mediul de afaceri. Nu există stimulente fiscale pentru mediul de afaceri, iar cheltuielile statului scad.
Aşteptându-se la o prelungire a recesiunii, Guvernul a stabilit încasări mai reduse la buget pentru impozitul pe profit şi pe venit.
Guvernul nu a prezentat o strategie clară de eliminare a arieratelor către mediul privat, conform înţelegerii cu FMI.
Conform Strategiei fiscal-bugetare, consumul populaţiei va scădea cu 1,5% în 2011.
Chiar dacă salariile bugetarilor vor creşte cu 15% faţă de 2010, în realitate ele vor fi cu 14% mai scăzute comparativ cu iunie 2010 (înainte de reducerea cu 25%).
Cheltuielile de investiţii se vor reduce de la 6,8% din PIB în 2010 la 6,5% din PIB în 2011. Totuşi, anul 2010 a arătat că investiţiile statului au scăzut cu peste 20% comparativ cu anul precedent!
În fiecare an, soluţia promisă de salvare a economiei a reprezentat-o creşterea investiţiilor statului (la 20% din întregul buget în 2009, 2010, conform declaraţiilor lui Boc), dar în final, acestea au fost supapa prin care s-a putut îndeplini ţinta de deficit.
Deşi faţă de 2010 ar creşte investiţiile statului, acestea nu determină automat şi ieşirea din recesiune, deoarece sunt puţin transparente şi efectuate clientelar, adică risipite. România are peste 15.000 de proiecte de investiţii publice (locale şi centrale) începute şi nefinalizate.

Acestea reprezintă doar o mică parte din marile probleme pe care le are acest buget şi care îl fac nerealist. Din nou am senzaţia că acest guvern pare rupt de realităţile româneşti. Din nou am senzaţia că proiecţiile din buget sunt construite pentru anumite interese de partid şi nu ţinând seama de necesităţile celor mai mulţi români.

Pentru ca ultima frază să nu pară doar un discurs populist, vom reveni în materialul următor cu o serie de date care vor demonstra faptul că cea mai mare parte de bani nu se alocată celor cu cele mai multe nevoie, ci unor grupuri restrânse, selecţionate pe criterii politice.

Anunțuri
Explore posts in the same categories: Economie

Etichete: , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: