Vinul românesc salvează exporturile cu China

China vrea produse româneşti, dar România nu este încă decisă. În scurta perioadă cât am fost ministrul IMM-urilor, Comerţului şi Mediului de Afaceri am demarat o noua strategie de promovare a produselor româneşti. Am propus mutarea accentului de pe piaţa europeană pe pieţele din Asia, America Latină şi ţările arabe. În acelaşi timp, am considerat că trebuie să ne orietăm spre alte sectoare pentru export. Este clar pentru toată lumea că industria nu mai este demult punctul nostru forte.
Zilele acestea au apărut mai multe ştiri despre interesul chinezilor faţă de vinurile româneşti şi mi-am adus aminte că, în cadrul vizitei oficiale în China, făcută în martie 2009, am organizat, la Ambasada României din Beijing, o expoziţie de vinuri la care a participat şi ministrul adjunct al comerţului din China. A avut un succes extraordinar. Şi m-aş bucura dacă o parte din succesul de azi se datorează şi acţiunii de promovare de atunci.
Dintre oamenii de afaceri cu care am fost, la vremea respectivă în China, producătorii de vinuri şi-au deschis cele mai multe uşi şi s-au întors acasă cu cele mai multe contracte.

Îmi pare rău că, după plecarea mea, dl. Videanu a marginalizat total comerţul exterior al României şi a ignorat strategia începută de mine. Din păcate, în acest moment, departamentul de comerţ a dispărut aproape cu desăvârşire.
Din punctul meu de vedere, avem nevoie de câteva măsuri urgente pentru a avea un comerţ exterior puternic şi eficient:
· Axarea pe pieţele asiatice, latine şi arabe
· Acordarea unei atenţii sporite pieţei chineze (în baza tradiţiei comericiale pe care o avem cu China şi a puterii economice pe care ţara o are la nivel mondial).
· Promovărea intensă a produselor alimentare româneşti.
· În privinţa interesului chinezilor pentru vinul românesc – România ar trebui să speculeze momentul şi Ministerul Economiei şi Comerţului şi al Agriculturii să organizeze o expoziţie de amploare numai de vinuri în principalele oraşe chineze. Eventual, numirea unui reprezentant comercial care să se ocupe numai de acest sector cu un potenţial enorm.
În plus, guvernul român trebuie să sprijine mai mult oamenii de afaceri locali pentru a merge cu produse în China. Să fim sinceri, rezultatele de succes de azi se datorează în exclusivitate eforturilor mediului de afaceri şi nu statului.
În acest sens, începusem deja la minister câteva proiecte pe care regret foarte mult că am fost nevoit să le opresc:
· Crearea a cinci centre de promovare a propuselor pentru cucerirea pieţelor tradiţionale pierdute. La Beijing, deja demarasem proiectul.
· Crearea unui fond de risc pentru promovarea investiţiilor româneşti în străinătate.
· Uşurarea accesului companiilor la credite pentru export prin crearea unor instrumente specifice la Eximbank.

În campania electorală, comerţul exterior a reprezentat pentru Traian Băsescu şi pentru PD-L subiect principal în programul electoral. Ca şi alte promisiuni, a rămas numai la stadiul de intenţie. Din păcate, nici în ultimul ceas, autorităţile române nu înţeleg că creşterea exporturilor trebuie să fie în topul listei de măsuri anticriză.

Explore posts in the same categories: Economie

Etichete: , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

One Comment pe “Vinul românesc salvează exporturile cu China”


Lasă un răspuns

