Comerţ exterior – Ce pierde statul român din afacerea cu Mittal Steel?!

Avem următoarea situaţie ipotetică, dar foarte des întâlnită – reprezentantul comercial al României din America Latină reuşeşte să convingă o companie privată din America de Sud să cumpere oţel din ţara noastră. Mai departe, reprezentantul comercial trimite o cerere către Mittal Steel din România şi încearcă să pună în contact cele două părţi. Acum ar trebui să urmeze etapa negocierilor, vorbim de contracte de zeci sau chiar sute de milioane de euro. Ce face Mittal Steel România? Fentează statul român!! Cererea primită de la reprezentatul nostru este trimisă la sediul central Mittal Steel care redirecţionează comanda către cea mai apropiată filială a companiei de ţara care a făcut solicitarea. Concluzia: exportul României afectat pe anumite pieţe, iar reprezentatul comercial român plătit de noi face lobby pentru Mittal Steel.

Sunt convins că reprezentanţii multinaţionalelor vor spune că este o practică frecventă în multe ţări. De acord, dar în cazul acesta Mittal Steel România nu ar trebui să se mai adreseze statului român când are probleme pe piaţa autohtonă. Acelaşi lucru se întâmplă şi cu majoritatea fabricilor de ciment care produc în ţara noastră.

Dacă facem un calcul simplu, nu trebuie să fii mare expert, veţi vedea cât pierde România din cauza acestor practici, până la urmă lipsite de un anumit respect faţă de ţara în care aceste companii produc. În ultimii ani, am înregistrat un deficit comercial în jurul valorii de 20 miliarde de euro. Aceste contracte pierdute s-ar putea ridica la valori de peste 1 miliard de euro. Aşadar contribuţia lor la creşterea deficitului comercial este extrem de puternică. Nu mai vorbim de alte consecinţe precum modul în care sunt îngreunate negocierile privind schimburile comerciale dintre state.

Pornind de la această problemă, cred că România are nevoie urgentă de o nouă strategie de export pentru următorii ani. Ar trebui să fie o sarcină prioritară pentru actualul guvern, în perioada 2010-2014. Există câteva direcţii care, dacă nu sunt bine definite, vor afecta grav situaţia schimburilor comerciale româneşti:

  • Crearea de instrumente de susţinere a capitalului românesc pe pieţele străine.
  • Identificarea de instrumente de promovare a investiţiilor româneşti în străinătate.
  • Promovarea cercetării ştiinţifice, a invenţiilor şi inovaţiilor româneşti.
  • Participarea statului român alături de firmele private la licitaţiile internaţionale, mai ales atunci când este vorba de lucrări complexe (fabrici, construcţii de locuinţe, de autostrăzi etc.)
  • Perfecţionarea forţei de muncă din domeniul comerţului.
  • O legătură mai strânsă între Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri şi firmele private româneşti care fac export.
  • Definirea unor linii mai clare (gen obligaţii şi atribuţii) pentru multinaţionalele care primesc ajutor din partea statului.

Cu riscul de a mă repeta în materialele publicate, voi reveni cu informaţii şi analize asupra problemelor din comerţul exterior al României.

Anunțuri
Explore posts in the same categories: Economie

Etichete:

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: